11 november 2010

Fridas dagbok - 9 månader

Mamma tyckte att det var dags att jag skulle få skriva lite igen i min dagbok. Men bara en kortis sa hon. Vi får väl se.

Häromdagen hittade jag en jättesöt kompis, och glad var den också! Och väldigt härmapig, men det tycker jag bara är roligt! Kompisen kunde också gapa och blubba som en fisk. Det var skojigt!

Hej! Jag heter Frida, vem är du?
 Åh, du är så söt - jag måste bara få pussa på dig!!
 Ibland tycker jag att det är mycket godare att äta på mina tår än på maten som mamma lägger fram. Jag brukar smaska rätt högljutt och dregla en hel del. Mamma fnissar med lite fasa, det blir rätt slemmigt.

Idag är det förresten min 9-månadersdag. Det har varit en ganska vanlig dag. Jag vaknade, åt frukost med mamma (idag tog jag bara 10 ml så mamma fick sonda 160ml. Det tar lite tid minsann) efter frullen var jag lite trött så jag sov nästan två timmar. Mamma tyckte att jag vaknade alldeles lagom. Vi hann byta blöja och sen åkte vi till Krokslätt för att träffa en doktor. Det var roligt att krypa omkring, jag hittade ett väldigt bra gömställe under en säng, så doktorn blev alldeles förvirrad när hon kom in. Hihi, jag är så busig. 

Doktorn kände, klämde, tittade och lyssnade på mig, det var okej. Inte jättekul men det funkar liksom. Något som INTE var roligt var när de stoppade en topsdiskborstliknande pinne i min näsa. Det var det fräckaste!!! De där sjuksköterskorna man kan verkligen inte lita på dem alls. Ena sekunden är de så gulliga och glada och i nästa sekund är de elaka monster... för att sen bli så snälla och glada igen. Det är så konstigt.

Mamma får berätta om provsvaren för jag hänger inte riktigt med på allt, det får jag erkänna. 

När vi kom hem var det matdags igen och jag tog i af lite mer nu men det blev en hel del sondande. Sen tyckte mamma att jag skulle sova men det tyckte inte jag. Eller först tyckte jag det men sen ångrade jag mig när jag hörde att mamma pratade om mig i telefon. Då ville jag också vara med. Eller egentligen så var jag mest ledsen för att jag hade bajat men det fattade ju inte mamma. Hon är så trög ibland. Hon borde väl veta att jag minsann inte gnäller i onödan. Kan man tycka. Jaja.

När blöjan var bytt så somnade jag gott och när jag vaknade var det dags att gå till dagis och hämta min roliga syster. De var ute och lekte när vi kom så jag fick sitta i vagnen en stund och titta på alla busiga barn. Det tycker jag om. Många vill komma och pilla på mig och mamma märker inget.... men som tur var så har dagisfröknarna i af lite koll. De är också väldigt snälla mot mig. 

Idag ville Bella leka med Corinne efter dagis så hon fick vara där medan mamma och jag gick hem och fixade mat igen. Jag fick smaka fruktpuré och fick kladda jättemycket med det. Mamma fotade lite under tiden. 

Det är faktiskt lite rörigt när mamma ska mata mig. Det är mat till mig, vatten för att hålla vällingen varm, en spruta för att backa sonden, en för att mata med, telefon för tidtagning, och så massa papper också. Väldigt harmonisk miljö mamma, väldigt... 


Jag förstår inte riktigt varför mamma hela tiden ska ha den där roliga sprutan!! Så fort jag får tag på den så tar hon den i från mig, så taskig!!
Jag får inte tugga på slangen heller. Då säger hon något konstigt ord, tror att det kanske kan vara NEJ. Vad det nu betyder. Inget ord som jag har hört så mycket tidigare.

Mmm, vad är det här för smaskigt?? Åh, jättegott!! Puré! Sådär ja, fyra skedar sen får det minsann vara nog. Nu har jag visat lite intresse och mamma fick upp hoppet, en liten stund i af. Men nja, det där med mat... verkar inte så värst nödvändigt. Jag är ju glad ändå.
 Tick-tack. Mamma håller koll på tiden och jag har faktiskt lärt mig att vifta på armen som en klocka när mamma sjunger "tick-tack, tick-tack, klockan går". Det tycker jag är roligt och jag blir så glad när jag lyckas.

 Min multitaskande mamma! Mata, sonda, fota - hon är så bäst!
 Jag förstår faktiskt inte varför tallriken ska vara på ett visst sätt på bordet. Det är ju jätteroligt att vända på den så att allt trillar ut!!
När jag var nöjd med kladdandet så lyfte mamma mig till badkaret så fick jag där och plaska lite medan mamma sondade klart. Det var skojigt att plaska! Jag har hört mamma och pappa komma på den smarta slutsatsen att jag bara kräks på förmiddagarna. Så jag tänkte att minsann - jag ska visa vem som kan kräkas även på eftermiddagen! Och hej vad jag fick till det. Just när mamma var klar med sondandet förstås. Så 170ml in - 170 ml ut. Heja mig!! Mitt på blanka eftermiddagen! Mamma var inte lika nöjd och hon tyckte lite synd om mig för jag blev allt lite ynklig. Och trött. Så jag fick sova en tredje gång idag, som värsta lilla bebisen!

Mamma väckte mig med välling och då, när jag sover, då är det rätt gott! Då tog jag hela flaskan, 100 ml, sen vaknade jag när det tog slut.

Jag fick sitta med vid middagen men det var bara mamma som åt för Bella hade ätit tre mackor hos Corinne så hon var inte hungrig, men hon höll mamma sällskap! Det var snällt tycker jag. Pappa kom inte hem förrän vi hade ätit färdigt. Jag blir så lycklig när jag ser honom!! Det spritter i hela kroppen och jag gör små glädjetjut!

Jadu, mamma, det blev inte så kort ju... Jag vill bara avsluta med att säga att jag älskar att krypa omkring! Jag blir ledsen när de andra försvinner utom synhåll men jag blir helt överlycklig när jag hittar dem igen! Jag tycker om att ge bort saker och fnittrar ihjäl mig när någon säger "tack" när de får en sak. Jag gillar inte att ta astma-medicinen men hjärtmedicinen och D-dropparna tar jag med glädje. Jag älskar när mamma leker tittut med mig på skötbordet och avskyr när hon ska peta i/på/vid min näsa (låt mitt kladdiga snor vara!!!). Nu de senaste dagarna har jag ibland blivit alldeles genomförtvivlad när jag ska somna men jag är oftast alldeles genomnöjd när jag vaknar. Jag ligger gärna och pratar och skrattar för mig själv en stund innan jag ropar på mamma på allvar. Jag tycker om att vara med och jag blir galen när jag inte får vara på ett visst ställe eller ha en speciell sak. Då skäller jag på riktigt. Men för det mesta gillar jag verkligen att vara 9 månader, trots allt.

Kram Frida fighter filur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!