27 mars 2011

Frida & motoriken

Det har kommit en fråga om hur Frida utvecklas nu när hon inte får i sig tillräckligt med näring. Det konstiga är att jag tycker att hon utvecklas i samma takt som andra jämnåriga. 

Frida har inte börjat gå ännu men tar sig runt överallt genom att stödja sig mot möbler/väggar eller genom att gå med sin gåvagn. Jag skulle kunna tänka mig att om hon hade varit "frisk"/"normal" så hade hon kanske gått nu. Hon började krypa och ställa sig upp ungefär samtidigt som sin storasyster men syrran började gå ett par veckor innan ettårsdagen. Såklart vet jag inte att det är så men jag gissar att om Frida inte tillbringade lika mycket tid på att sova och sitta i matstolen så skulle det finnas mer tid och ork att öva. 

Däremot så kan hon rörelserna till "Bom, bom, bom låter stora trumman", "Klappa lilla magen" och "Imse, Vimse spindel" eftersom vi har haft tid att öva detta när hon sondas. Hon kan också säga Hej, Hej-å, ampa, pappa, mamma, tack, aj och oj. 

Hon sitter gärna på pallen och leker. 

Frida står pall för det mesta här i livet. 


Bossiga och bussiga syrran ser till att Frida inte knappar på knappar som ska låtas bli. 


Små krypin att gömma sig i är mycket poppis. 
Igår klättrade Frida uppför halva trappan. Tidigare har hon varit uppe ett par steg bara men igår var det som att hon knäckte koden. Att klättra ner igen har hon dock inte kläm på... 

1 kommentar:

  1. Hej. Jag blev tipsad om din blogg på min egen blogg. :-) Jag har en liten Signe som föddes tre månader för tidigt i somras. Hon vill inte äta alls och kräks som ett litet såll. Läkarna hittar inget fysiskt fel på henne utan vi utgår från att "det sitter i huvudet". Jag försöker på något sätt tänka att hon måste lägga all sin energi på att återhämta sig efter sin tuffa start i livet och därför får ta det där med maten senare. Eller nått'... Man försöker så gott man kan för att hitta förklaringar på det oförklarliga.

    Vi väntar på att få komma till avd. 334 och deras nutritionsteam men det går segt. Som grädde på moset blev jag magsjuk samma dag som vi fått vår första tid för läkarsamtal så nu dröjer det ännu längre. Som tur är går vår lilla docka upp fint i vikt, trots att hon kräks så mycket men så matar vi henne flitigt också. Hon har inte kvar sonden längre utan fick en knapp inopererad i november. Vi ger än så länge bara mjölk- och glutenfri bröstmjölksersättning i knappen men måste väl försöka introducera andra födoämnen snart. Men för att göra det så känns det som om vi behöver hjälp från dietist på 334 och den hjälpen får vi inte förrän efter läkarsamtalet. Suck.

    Ja, det här blev långt men det är så intressant att "träffa på" andra som delar liknande vardag med likande orosmoln. Kika gärna in hos mig på http://linaslivilimbo.bloggplatsen.se/. Jag kommer att kika in här igen för att se hur det går för er.

    /Lina

    SvaraRadera

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!