14 mars 2011

Hjärtmottagningen

Idag ska vi förresten till Hjärtmottagningen igen. Denna gång med båda barnen. Storasyster Bella har en öppetstående ductus som ska kollas upp. Det var två år sedan förra kollen. Ductusen är det fosterkärl som stängdes på Frida och gjorde att hjärtfelet upptäcktes och som också ska stängas, oftast stängs det inom ett dygn. Men Bellas stängdes alltså inte helt, vilket uppfattas som ett blåsljud när man lyssnar på hennes hjärta med stetoskop. Som tur är så är den väldigt lite öppen så troligen behövs inget göras.

Frida ska också kollas såklart. Vi hoppas att det ser fortsatt ljust ut.

Min lekmanna-tolkning är att båda tjejernas hjärtan fungerar på ungefär samma sätt nu. Frida har ju sin shunt som ger ett extra flöde och Bella har ductusen. Båda de här ger upphov till en viss övercirkulering, dvs att det pumpas ut lite mer syrerikt blod ut i kroppen. Om det blir för mycket flöde så kommer vänster förmak att bli förstorat. Men som sagt, detta är vad jag själv har kokat ihop... jag ska fråga läkaren imorgon och se vad hon säger.

Vi ska även fråga läkaren lite om vad hon tror om Frida och förskolan, om hon kan börja till hösten eller om vi bör vänta lite.

Och så är det vägning förstås...

2 kommentarer:

  1. Jaha, nu såg jag ju varför storasyster undersöks också! Hade inte läst detta innan! Livia hade också problem med ductusen, fast då att de egentligen inte ville att den skulle stängas!

    SvaraRadera
  2. Ja, precis så var det ju för Frida med. Ironiskt egentligen...

    SvaraRadera

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!