15 mars 2011

Hjärtuppdatering 13 månader

Igår var vi, hela familjen, på Hjärtmottagningen på Drottning Silvias barn & ungdomssjukhus. Vilken familjefest ;)
Vi var, för en gångs skull, i god tid så både Bella och Frida hann leka av sig lite innan. 
När vi tog vikten höll både jag och maken på att få en chock. Frida hade gått upp nästan 200g!!! Vi fattar inget... Gissar att det beror lite på att hon har sovit mer och vi har sondat mer... men ändå - fantastiskt. Fast svårt att helt ta till sig. Cyniker som jag är. Hur som helst, det här är den högsta siffran på vikten, ever! Den förra toppnoteringen hade vi den 14 januari och då var det 7,198kg.
POX:en (syremättnaden) låg dock lägre än vanligt. Hon brukar vara fullsaturerad, dvs ligga på 98-99% men igår 93-95%. Det var dock ingen som höjde på ögonbrynen så jag ska försöka att inte tänka på orsaken till minskningen. Det kanske bara var temporärt. Troligen var det så.

Frida skötte sig väldigt bra under ultraljudet men det krävdes ett stycke EKG-elektrod och en pappa som lekte med teletubbies. 
Det var ju inte roligt hela tiden. 
God, god EKG-elektrod.
Hjärtat såg fortsatt bra ut. Men det är fortfarande svårt att veta hur det blir framöver. Nästa undersökning blir om två månader.

Vad gällde dagis så tyckte läkaren att vi skulle prova oss fram. Vi kunde testa att börja till hösten men om vi märkte att Frida blev förkyld och sjuk ofta så skulle vi vara beredda på att plocka hem henne igen. 

Bella skötte sig också galant och ska tillbaka om 8 ÅR! :) Då är hon 12... 
Och det var som jag trodde med att det var same, same but different med shunt och öppetstående ductus. Vänstra förmaket kan bli något förstorat för att det kommer mer blod till lungorna och då får vänstra förmaket mer volym att ta hand om. Typ. 

2 kommentarer:

  1. Hej igen! Tack för din kommentar! Ja, ni har tur som har er lilla filur kvar! Men ni får också kämpa massor! Såg i nästkommande inlägg att ni ska åka på semester, klokt! Hoppas att allt håller sig lungt på hemmafronten så ni verkligen får hämta kraft!!

    Varför undersöktes storasyster? Undrar pga av vi ju har en större flicka. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte funderade på hur det ser ut inne i kroppen på henne (och på mig och Jonas också för den delen!)!

    Sen undrar jag, vet men inte riktigt vad som är problemet med lilla filur? Jag menar, det är så många undersökningar som ska göras och att hon inte går upp i vikt/kan behålla maten.

    Kan hon utvecklas normalt när hon får i sig så lite föda eller kommer hon under lång tid att ligga lite efter de som är i samma ålder? Hoppas att det inte är så, men om det ändock är det så är ju huvudsaken att hon mår bra och utvecklas, om än i sin egna lilla takt!!

    Vi hade också mycket styr med maten, viktuppgång, sondning och medicinering så jag förstår vilken nervpress ni står under! Hoppas bara att ni också får goda positiva besked där emelllan för att orka vidare!

    Massor av styrkekramar från mig!

    SvaraRadera
  2. Tack Hannah! Bra frågor, jag ska göra ett inlägg om det.
    Det positiva mitt i allt är att hjärtat ser fortsatt bra ut. Det är skönt att inte behöva oroa sig för det, hela tiden.
    Läkarna säger att det inte är ärftligt med hjärtfelen, dessutom är Fridas och Bellas så väldigt olika. Men jag förstår verkligen att du funderar över det. Tror du inte att det skulle vara okej att göra ett ultraljud eller liknande på E, så att du kan slippa den oron?

    Jag har tänkt på dig och din familj väldigt mycket sen jag läste din blogg.

    SvaraRadera

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!