18 mars 2011

Prep inför Rom

Just nu är Bella, Frida och jag i Skåne, hos mina föräldrar. Maken ansluter ikväll och imorgon bitti bär det av. Det är skräckblandad förtjusning i väntandet...

Vi håller som bäst på att få in mormor & morfar i rutiner av sondning, medicinering, matning & allt annat runt omkring. Själva sondandet har de koll på men att sätta sonden kan de inte (och behöver inte lära sig) utan vi låter sonden sitta i hela tiden. Det hade vi nog fått göra hur som helst för Frida har nästan helt tappat matsuget. Medicinering ska göras morgon, lunch och kväll. Det är urindrivande, blodförtunnande och kortison-inhalering för astman. Båda tjejerna behandlas för astma. Frida har förkylningsastma men behandlas hela tiden nu under förkylningssäsongen och Bella behandlas året om.

De senaste dagarna har Frida bara ätit en gång per dag. Energin från nattens och morgonens välling räcker fram till lunch ungefär sen blir hon ganska spak. Frida har sovit två lång pass per dag nu, totalt ca 5 timmar. Det har varit mycket tumsugning och bärande på lilla hjärtat för hon har inte velat/orkat leka själv.

Jag kommer inte ihåg när jag senast fick ge henne välling i min famn. Kanske en vecka sedan, kanske mer. I af så pass länge att jag nästan slutat försöka ge henne i famnen. Det är tomt men smärtar inte lika mycket längre... bara när jag tänker på det. Fasen vad jag saknar det.

Vid målet klockan 23 tar Frida, oftast, välling själv. Hon sover med tummen i munnen, vi tar ut tummen och stoppar in vällingflaskan i stället och Frida suger vidare. Oftast tar hon 150 ml då och det är ju väldigt bra. Men visst är det konstigt att hon äter i sömnen.

När jag ska ge henne mat vid 2-tiden vill hon däremot inte ta välling frivilligt, då måste jag sonda. Även i sömnen väljer hon alltså om hon vill äta eller inte. Det är inte alltid man förstår allt...

I detta nu sover Frida i vagnen här utanför och lilla bus springer runt som det yrväder hon är och ropar att morfar ska komma och leka Starwars. Den här gången ska Bella vara Batman och morfar ska få bestämma. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!