7 april 2011

Den lilla, stora hjältinnan

Njae, det bidde inte så bra idag heller. Frida har smakat på lite god bakpotatisröra, chokladmuffin, majskrok, singoallakex och passionsfrukt. Men totalt sett har hon fått i sig ca 5-10 ml. På hela dagen. Totalt.

Och sömn har det varit dåligt med för vi har varit och träffat fina vänner. Så vid 16:30 var Frida ett vrak. Hon var helt förtvivlad; trött och hungrig. Jag provade med gröt & välling men hon var bara förbannad. Jag försökte med sängen men hon var bara förbannad. Klumpen i magen bara växte och jag visste att maken inte skulle vara hemma än på några timmar. Till slut bad jag min stora, lilla 4-åring om hjälp för att kunna sätta sonden på Frida.

Bella har varit med förut och "hjälpt till" så hon vet förfarandet. Medan jag förde in sonden så höll Bella i Fridas armar. Hon pratade med Frida och tröstade "sååååja Fridisen, du är jätteduktig!", om och om igen sa hon det. Underbara, underbara, lilla fina Bella. Det känns både rörande och jobbigt i ett föräldrahjärta. En 4-åring ska inte behöva kunna hjälpa till när man sätter sond. De ska inte ens veta vad "sätta sond" är. Så det så. Men visst är det fantastiskt vad de kan, när det verkligen gäller. En liten vardagshjältinna.

Imorgon ska maken tjuvstarta sin föräldraledighet och jag ska få prova på hur det är att jobba. Det känns helt fantastiskt när jag tänker på att jag ska få jobba imorgon och rätt jobbigt när jag tänker att jag ska jobba mycket mer framöver och att min tid hemma börjar lida mot sitt slut. Planen var egentligen att bytas av vid årsskiftet men jag har varit arbetssökande och fick jobb först nu. Jag har alltså fått väldigt mycket bonustid hemma. Nu är det pappans tur. Men vi smygstartar som sagt och jag jobbar bara 1 dag nästa vecka också. Hur som helst blir det en rivstart för pappan. Han ska till gastro kl 12:30 och träffa kuratorn vid 13. Kuratorn ska hjälpa oss att söka om vårdbidrag. Ett bidrag man kan få om man har ett barn som kräver lite mer vård än andra barn i samma ålder. På gastro ska det vägas och diskuteras hur vi ska göra med filuren och sonden.

1 kommentar:

  1. Rörande och hjärtekrossande och... förskräckligt och fint med syskon!
    Kram Challelall

    SvaraRadera

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!