14 april 2011

Frisk som en nötkärna

Det var resultatet från de tre undersökningarna Frida har gjort.

pH-mätningen: helt okej värden, trots 4 kräkningar och flera ulkningar
tarmpassagen: ingen reflux och bra passage (åt det snabbare hållet, vilket är positivt i Fridas fall)
hjärt - och lungröntgen: hjärtat är ju något förstorat men det är så det blir med Fridas hjärtfel, helt normalt (fast onormalt ;).

Jag är både lättad och besviken... Det hade ju varit finemang om det hade varit ett yttepyttelitet fel som var väldigt lätt att åtgärda... Men visst, det är ju fantastiskt att hon är frisk och att magen funkar som den ska! Heja Frida!

Vi träffade även en logoped idag. Frida fick visa att hon kunde äta och dricka. Jag hade bullat upp med yoggi, banan, passionsfrukt, smörgåsrån, morotssticks och choklad... Det är så svårt för jag har ju ingen aning om vad hon kan tänkas vara sugen på... Hur som helst så åt hon lite yoggi, både själv och jag fick mata. Totalt blev det väl 1 tsk men logopeden såg i alla fall att Frida gjorde som man ska. Vi provade russin och smörgåsrån och även där fick Frida godkänt, även om det mesta spottades ut igen. Logopeden såg att hon kunde tugga med både kindtänder och framtänder. Vattendrickandet fick hon MVG på. ;) Och de kom väldigt bra överrens, Frida och logopeden :)

I övrigt har Frida varit ganska låg idag. Hon fick feber igår och idag var livet ganska jobbigt emellanåt. Jag blev riktigt svettig under läkarbesöket... hehe. Frisk men sjuk alltså.

När Frida blir frisk igen ska vi se om det är läge att dra sonden. Eventuellt börjar vi med nattsondning som ett första steg. Läkaren ville också att hon helst skulle upp en nivå till på vikten, till -2-kurvan. Just nu ligger vi i alla fall snäppet över -3 så vi är på väg. Vågen stod på 7730g idag så fortsatt uppåt för filuren!!

3 kommentarer:

  1. Hejsan,

    Nu är jag här och tjatar igen ;) Min sons (han som nu är opererad) undersökningar var också felfria. pH-mätningarna visade ingenting, inte sväljröntgen heller, inte tarmröntgen, logopeden hade inget att klaga på osv.
    Det var inte förrän de gjorde en gastroskopi som hans fel upptäcktes.

    Nu minns jag inte om Frida har gastroskoperas. Men jag tycker fortfarande att det är så fasligt likt sonens symtom så jag känner ändå för att lägga mig i.

    Mest av allt hoppas jag bara att hon vaknar imorgonbitti och äter som om hon inte har gjort annat hela sitt liv.

    //Veronica

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag hade faktiskt tänkt maila dig. :) Vi har inte gjort gastroskopin men jag tänker dra i det igen om det fortfarande inte har blivit bättre till hösten. Vi ska göra en undersökning till i slutet av maj och så får vi se vad den visar.

    Jag är tacksam för alla som lägger sig i för att de har något vettigt att komma med, som du! :)

    SvaraRadera
  3. Heja Frida!! Hoppas att hon börjar äta mer och tycker att det smakar gott med mat!! Kram

    SvaraRadera

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!