4 april 2011

pH-mätning

Frida och jag kom i god tid till barnfysiologen, jag tror vi hade hela 30 sekunder till godo. Det är så skönt att slippa stressa... 
Vi fick träffa två blårockar, en av dem hade vi träffat förut när Frida kollade njurfunktionen i höstas och blev stucken väldigt många gånger. Den här gången var det i alla fall inga stick. 

De började med att ge Frida lite bedövningssalva i näsborren sen stack de ner en sond, lite styvare plast och lite tunnare än matsonden. Den sitter 13% upp i matstrupen... Syftet med undersökningen är att kolla pH-värdet, alltså surheten i matstrupen. Det visar t ex på om Frida har reflux eller magsår. 

Frida var ganska ledsen medan de stoppade ner sonden och höll på med tejpandet men som tur var så gick det väldigt fort. Så i ett huj var vi på väg hem igen, med ballong och två sonder i vänster näsborre.
 Frida fick med sig en liten ryggsäck att ha "bandspelaren" i.
 Till en början var hon inte särskilt nöjd men efter en stund så märkte hon inte av den längre. 
Så här ser manicken ut.
 Vi fick med oss ett protokoll hem där vi ska skriva i vad hon äter och andra händelser. Varje gång det händer något som har med magen att göra, t ex ulkning, kräkning, smackande eller liknande så ska vi trycka på den runda, stora blå knappen. När Frida får mat ska knappen vara mot "pac man"-symbolen (som på bilden) och när hon sover ska den högra knappen vara i liggläge. 
Idag har det varit en ordentlig kräkning på morgonen och en lite mindre på eftermiddagen (orsakad av hostning). Frida är ofta väldigt törstig, vi gissar att det beror på den urindrivande medicinen.
Frida hittade en kompis i hallen. En som också hade två sonder och ryggsäck. Så praktiskt! 
I protokollet ska vi även skriva hur natten varit och så... jag kan meddela att den lilla damen i skrivandets stund INTE sover, trots flera försök. Puh. Snart tänker i af JAG lägga mig. Så det så. 

2 kommentarer:

  1. så bra detta var.. vi ska göra ph-mätning för min 10 månaders dotter snart. Därför var det skönt att se att det inte var SÅ farligt..

    SvaraRadera
  2. Vad bra att det kom till nytta! :) Lycka till på undersökningen!

    SvaraRadera

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!