13 juli 2011

Frida & maten, del 3024, typ.

Nja, som sagt... nja... det här med maten alltså. Visst lite hallon här och lite nutella där... men några mängder är vi inte uppe i. Det är minst sagt skralt. Febern är borta och tösen är sig själv igen. Med lite mer humör än vad vi är vana vid... fast det är nog mer än fas en beroende av mat eller feber. Kan visserligen vara hunger. 

Just nu prövar vi en massa nya saker och smaker för att försöka hitta rätt. Som om det beror på det. Det gör det förstås inte. Tappad aptit beror även på nattsondningen. Men den behövs ju så vi försöker bortse från att den orsakar minskat matintag. 

Några exempel på desperationen i att hitta rätt: Igår morse cyklade vi en sväng till bagarn och köpte med oss lite bullar & muffins. Frida fick en muffins som hon glatt smakade på och gick och mumsade på en bra stund. Glad i hågen var hon och ca en tredjedel av muffinsen slank ner. Ah! Hon gillar muffins!!! Jag ska baka muffins!!!! Sagt och gjort, jag bakar ett gäng muffins och Frida tar en bit, spottar ut och vill sen inte se åt muffinsen mer. Vi andra äter upp dem. 

Idag slickade hon i sig lite smält smör. Ah! Hon gillar smält smör!! Jag vet! Muffinssmet är gott! Jag vispar ägg och socker pösigt, blandar i smält smör. Mmm, fantastiskt gott. Frida tar ett smakprov, spottar ut och vill inte ha mer. Jag äter i stället... och doppar den sista, torra, muffinsen i röran.

Men!! Hon gillar ju choklad! Jag kan testa att göra chokladbollar!!! Men det får bli imorgon... Jag har ätit tillräckligt idag. Kalorierna som Frida behöver, de behöver faktiskt inte jag. Inte ett dugg faktiskt. Till råga på allt har jag tappat lusten att träna. I stället för att ge mig ut att springa så går jag och känner efter om det inte är så att jag möjligtvis inte har lite ont i halsen och visst är jag förskräckligt trött... Men imorgon... då blir det chokladbollar och en joggingtur, det är dags att rycka upp sig. 

Jag har förresten pratat med både Signes mamma och Adinas mamma för att få tips och råd om Graz. Både Adina och Signe gör väldigt stora framsteg, snabbt. Båda töserna har sondmatats via knapp hela sitt liv men har ändå oerhört snabbt lärt sig att äta. Signe med hjälp av internet-coachning från Graz och Adina genom att vara på plats på sjukhuset i Graz. 

Det känns som att vi gör det mesta rätt. Vi varken berömmer eller trugar. Vi låter Frida kladda som hon vill och leka med maten som hon vill. Vi låter henne äta själv, matar alltså inte. Vi försöker lämna över ansvaret att bli mätt på Frida. Det svåraste är att läsa av henne när hon är hungrig. Vi går mestadels på klockan. Beroende på hur hon har ätit så är det 1-3 timmar mellan målen.

Adinas mamma tipsade om att det är bra om barnet kan sitta i en stol så att den kan ta sig därifrån när den inte vill vara där mer. Frida får numera sitta i Stokke-stolen och det gillar hon skarpt. I sin IKEA-stol med bricka var hon mycket längre från bordet men nu kommer hon med mer i gemenskapen och det gillar hon.

Det vi inte har gjort än är att fixa ett bord med snacks där Frida kan gå och plocka mat när hon känner för det. Men det kommer. Imorgon är det handling och då ska vi köpa in lite snacksig mat. 

Vi ska också ta tag i play picnic. Det enklaste är om vi kan vara ute såklart. Nu ikväll sprang Frida omkring och käkade nutella ute på gräsmattan (bilder kommer). 

Så vi har lite saker kvar att testa men det mesta som de gör i Graz, gör vi redan hemma. Det känns faktiskt jobbigt. Det skulle vara bra om det var något som vi helt hade missat. En enkel lösning alltså. Men som sagt, vi har inte provat picnics fullt ut och inte heller snacksbordet. Kanske att det är det som är det avgörande.

Utdrag ur Fridas ej så imponerande matdagbok. 
Nu ikväll, efter fotot, smällde hon i af i sig en Hipp smoothie och lite nutella. Och 1 dl välling. Pumpen är igång och ska mata 3 dl välling fram till klockan 2 i natt. Vi har tidigarelagt sondningen med en timme, det kanske gör en liten skillnad i af. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!