22 augusti 2011

Mage, feber och förskola

Det här med lilla magen. Det som kommer in måste komma ut. Annars gör det ont och aptiten försvinner. Ordningen på vilket som sker först varierar. Den här gången var det smärtan som kom först. Hela Frida skakade av gråt och av försök att både klämma ut och hålla tillbaka det som försökte komma ut. Det som ville komma ut var både för hårt och för stort. Tårarna sprutade och Frida såg så hjälplös ut och tittade så miserabelt på oss, "hjälp mig då" sa blicken.

Det blev laxermedel men kvarten innan bajset äntligen kom ut var lång och tårarna många. När blöjan var bytt hade tårarna torkat och Frida var sig själv igen och jag kunde åka till jobbet med lättare hjärta.

Innan jobbet var jag på möte med förskolepersonalen för att diskutera Frida. De ville höra om matproblemet och hjärtat. Vi mailade Graz i slutet av förra veckan och fick tipset av dem att faktiskt inte säga så mycket om Fridas matsituation, utan att det var bättre att personalen fick bilda sig sin egen uppfattning. Frida behöver ju få vara ett normalt barn, och behandlas på samma sätt som hennes jämnåriga. Jag berättade bara lite kort om när hon slutade äta och att vi nu behandlar henne via en klinik i Österrike. Jag sa också att de inte skulle berömma Frida om/när hon äter och att de inte ska oroa sig om hon inte äter på hela dagen. Vi får se hur det går, funkar det inte så får vi ta ett nytt möte.

De var också oroliga för hjärtat så jag lugnade dem med att OM det blir något så sker det gradvis och inget akut. (Jag sa inte "om hon blir blå, får ni ju åka in..." hehe). Bella har gått på den här avdelningen när hon var en plutta så vi känner fröknarna sen innan och det verkar som att de ser fram emot att Frida ska börja där.

När jag kom hem från jobbet möttes jag av en Frida med lite drygt 38 graders feber. Inte vad vi behöver just nu. Go away, feber. Schas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!