10 oktober 2011

Graz & utvecklingen

I lördags mailade jag Graz för att kolla hur de ställer sig till det här med att Frida svälter och att hennes hjärna inte utvecklas som den ska. Jag fick följande svar:
"weight is one important variable for growth and brain development but not at all everything. The literature concentartes on malnourished children from famine countries and shows that early nutrition pushes academic outcome more than anything else, but these are starving infants from countries with complete lack of nutrition.
There are unfortunately not any (!!!) outcome studies on tube fed children which is pretty amazing since food industry has been pushing for tube feeding since years and nobody dares to tackel this question. Brain development is happening now and not later!
You can get an impression about is by observing FRida's general and specific developmental progress and about this we have very good new results, showing that developmental scores jump to 4x the speed after already 2 months as before tube weaning; ther are the results of a dissertation which will only be published in spring but they are very impressive.
Lets weight for the next weight but tube feeding is a developmental step BACK and not forwards and has lots of very immediate side effects and one need not phantazise about the time in 5 years to need to realize what negative side effects it can have if only weight is looked at and not the whole child and its development. So please dont worry and maybe visit a second pediatrician and get a second opinion."
Jag fick dock inget svar på huruvida de kan ge några exempel på barn som vänjdes av med sonden för ca 5 år sedan och som liknar Frida i ålder och storlek. 

Men det är ju det här jag vill tro på. Jag vacklar väldigt mycket fram och tillbaka men just nu känner jag verkligen för att stå på mig, att det vi gör nu är det bästa för Frida. Det stämmer också, som hon skriver, att utvecklingen tar ett skutt någon månad efter sondmatandet upphör. Eller, det är ju svårt att veta vad som är det ena och det andra; klart är i alla fall att Fridas vokabulär ökar exponentiellt nu. 

Frida äter lite, men hon äter. Avsevärd skillnad från att inte äta alls. Jag börjar ladda med argument inför onsdagens besök. Det känns som att det kan behövas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!