30 november 2011

Kontrollbehov & vägning

Jag erkänner att jag har kontrollbehov. Om ni inte märkt det redan.

Direkt efter de senaste vägningarna, och ungefär en vecka efter dem, har allt känts bra. Jag har vetat att vikten har gått uppåt och det är inte så noga om Frida äter bra hemma eller ej, hon har ju i alla fall gått upp i vikt. Efter knappt två veckor kommer tvivlen. Äter hon så bra? Hur mycket äter hon, egentligen? Ska vi inte ta fram Nutellan? Borde jag hämta henne tidigare från dagis så att hon hinner få i sig välling OCH middag? Går hon verkligen upp i vikt?

Nu har det gått 16 dagar sen vi var på 334:an och jag har jobbat på tok för mycket för att ha något som helst hum om vad som händer i Fridas matliv. Mormorn är här och hjälper till; hämtar på dagis i tid och hänger med dagiströtta ungar fram tills jag och maken kommer hem. Sen är det middagslagning och ätning. Frida har tagit välling när hon kommit hem men har inte ätit någon middag den senaste tiden. Hon har inte heller vaknat på kvällen/natten och velat ha välling.

När folk har frågat hur det går för Frida har jag svarat "bra" men inte med samma entusiasm som för två veckor sedan. Jag har ju inte vetat. Mormorn berättade att de sa på dagis att det går "bättre och bättre" för Frida med ätandet där, det känns väldigt bra. Det har hur som helst varit skralt på hemmafronten.

Idag tog jag mig i kragen och åkte ner med Frida till bvc för vägning. Vågarna på 334:an och bvc verkar skilja sig åt (tror att bvc visar mindre) men i och med att vi har vägt på båda ställena så har vi referenser. Den 3 november vägde Frida 8,32 kg på bvc, idag vägde hon 8,50kg. Det är en uppgång på 180g på fyra veckor, dvs en uppgång på 45g/vecka.

Visst är det uppåt men jag är lite besviken. De senaste vägningarna har visat en uppgång på 80-100g i veckan. Jag vet inte vad jag ska tro eller tycka. Jag vet bara att jag hade hoppats att vågen visade mycket mer. Så att jag kan fortsätta att låta bli att oroa mig när Frida inte äter middag eller inte vaknar på natten. Jag har ingen lust att oroa mig. Ingen ork. Inte tid. Just nu är planen att hålla näsan över vattnet fram till 18 december då vi tar jullov. Sen ska jag börja oroa mig igen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!