14 december 2011

Den här bloggposten innehåller ännu mera nötkräm

Vi har sedan ett par år tillbaka börjat köpa presenter till bland annat våra föräldrar, t ex på mors och fars dag, i UNICEFs gåvoshop. Ibland köper vi vaccin, ibland leksaker. 
I höstas när min pappa fyllde år köpte jag nötkräm. Det kändes så oerhört viktigt. Vi var precis i den fasen när en påse nötkräm för Frida betydde väldigt mycket. Åt hon en påse var vi nöjda, åt hon två var vi överlyckliga. 
Jag läste en hel del om de här påsarna då och förstod hur mycket näring som behövs för att undvika svält och/eller undernäring. En påse innehåller 500 kcal och väger 92g. Barnen behöver äta 3 påsar för att undvika undernäring. Det blir 300g och 1500 kcal. Samtidigt så kämpade vi för att få i Frida i alla fall 400 kcal. Fridas nötkräm väger 18g och innehåller 108 kcal. Det är svårt att beskriva men jag kände att det var så onödigt... så onödigt att Frida inte VILLE äta, när det finns så otroligt många barn som inte har möjlighet att äta. Frustrerande. Samtidigt så kände jag att "hur i sjuttsingen ska de här barnen få i sig TRE påsar??" Det jag såg framför mig var en Frida som ratar, eller blir nöjd efter ett par tuggor. Insikten kom så småningom. De här barnen VILL ju äta. Det är klart att vi ska ge dem den möjligheten!! Hjälp till du också. Ingen annan kunde hjälpa Frida, men vi alla kan hjälpa så många av dessa underbara barn.

Foto: UNICEF
”Det pågår en tyst katastrof. En katastrof som varje dag dödar 21 000 barn under fem års ålder. De flesta barnen dör av näringsbrist, diarré eller andra sjukdomar. De dör av orsaker som med enkla medel skulle kunna förebyggas. Det som saknas är vaccin, medicin, rent vatten och näringsriktig mat. Saker som UNICEF kan leverera. Saker som vi tillsammans kan leverera.
Den här bloggposten är mitt sätt bidra. För i och med att jag publicerar den här bloggposten blir inte bara fler uppmärksammade på den tysta katastrofen utan dessutom innebär det att re:member skänker sex påsar av den nötkräm som UNICEF använder vid behandling av undernärda barn. Tre påsar nötkräm om dagen är allt som krävs för att ett barn som lider av undernäring ska kunna överleva.
Har du också en blogg och vill göra något viktigt i jul? Hämta bloggmaterial här! Tillsammans räddar vi barns liv.
Ps. Vill du köpa fältprodukterna som räddar barns liv, besök UNICEFs gåvoshop. Du kan välja ett snyggt gåvobevis designat av bland annat Tove Styrke eller Elsa Billgren att ge bort i julklapp.
Foto: UNICEF

2 kommentarer:

  1. Jag var på apoteket nyss. Där fick jag 32 liter sondnäring, 9,6 liter näringsdryck med bärsmak och en stor kartong kolhydratpulver. Allt det fick jag nästan helt gratis.
    Vilket fantastiskt land vi bor i.

    Lite nötkräm kostar så lite men kan hjälpa så mycket.


    Jessica

    SvaraRadera

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!