24 december 2011

Julaftonsfeber

Frida ligger här bredvid mig. Ihopkrupen. I barnets position som det kallas på yoga-språk. Med gåshud på ryggen. Hon andas snabbt. Jag gissar att febern stiger, igen. Det är fjärde dagen idag. De två senaste dagarna har hon toppat på över 40 grader.

Hon dricker vatten och har fått i sig lite välling idag. Igår blev det lite glass. Hon är så ynklig, så liten. Hon vill vara i famnen men ändå inte. Kanske gör det ont i kroppen, i huden. Hon vill ändå vara nära hela tiden. Emellanåt är hon väldigt ledsen och inget är bra. Men för det mesta tittar hon bara.

Hon är blek om nosen men kinderna är feberrosiga. Fötterna är kalla men de små händerna är varma. Sömnen är orolig. Både på natten och på dagen. Hon vaknar med jämna mellanrum. Vaknar och gnyr. Vaknar och är ledsen. Alvedon som inte brukar vara något problem att få i henne är nu en kamp. De senaste gångerna har vi fått använda tvång.

Jag gissar att de flesta av er som har barn har varit med om det här. För oss är det första gången, konstigt nog. Ingen av barnen har tidigare haft över 39,3 och då bara max en dag. Vi är lite vilsna, lite oroliga. Det är inte bara Frida som vill vara nära, vi vill också vara nära henne. Kolla henne. Se till att vi är där när hon vaknar och är ledsen. Bella får stå tillbaka igen men som tur är så har hon fullt upp med att busa med kusinerna som äntligen har kommit.

Vi trodde att det hade vänt idag. Frida var feberfri till 10-tiden. Jag kan inte påstå att hon var sig själv men hon gjorde små försök att skratta och såg lite piggare ut en stund när kusinerna busade med henne.

Nu hör jag att det sjungs Oh Helga Natt där nere. Det är julafton. Julbordet är uppdukad. Paketen är inslagna och Tomten beräknas komma om ett par timmar. Jag gick en promenad i vinterlandskapet och njöt av kylan som bet i mina kinder. Njöt av allt det vackra. Nu vaknar Frida. Vilken tajming. Nu lilla hjärtat går vi ner och äter massa mat och frisknar till. Okej?

2 kommentarer:

  1. Stackars liten och stackars er förstår er oro... Hoppas hon är bättre idag !! Så ni får koppla av och njuta lite.
    Kram Monica

    SvaraRadera
  2. Ja, idag är hon bättre! Tack för omtanken!

    SvaraRadera

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!