9 januari 2012

cool & trygg

Vi träffade bara dietisten idag och hon är den coolaste, dvs hon kan säga vad hon tycker. Hon tycker att det är helt fantastiskt att det går så bra för Frida. Så det så!

Vi skymtade läkaren också. MakeN och jag försökte distrahera oss med andra saker men Frida, den lilla filuren, hon hojtar högt och glatt "HEJ!!!" till läkaren. Läkaren log och gick vidare. Efter en stund gick läkaren förbi igen och samma sak hände. Heeej!!! hojtar Frida. Hon springer fram och tillbaka i korridoren och är fullibus. Läkaren ler igen och säger "ja, hon ser ju pigg ut" och går vidare.

Jag får lust att skrika "ja, inte tack vare dig i alla fall!!". Men jag hindrar mig. Jag är ju så oerhört mogen... I stället är jag tacksam för att hon inte stannade till för att prata och för att hon inte var med på vägningen.

Vikten var förresten 8,80kg och på längden har hon dragit ut till hela 80,5cm. Vi bestämde ingen ny tid för vägning utan sköterskan skulle ringa oss när hon tyckte att det var dags.

Ultraljudet på hjärtat gick också bra även om det, enligt Frida, var förskräckligt läskigt att få på elektroderna och mäta syremättnaden. Syremättnaden som låg på 93% förra gången var nu uppe i 98% vilket glatt förvånade alla!

Dr B vill ta upp och diskutera Frida på konferensen hjärtläkarna har varje tisdag. De gjorde det för ett år sedan   och då var det för att Frida visade tecken på hjärtsvikt. Den här gången är det mer för att diskutera vad man ska göra med shunten. Shunten är ett litet gore-tex rör som hjälper till att få blodet till lungorna. Den behövs eftersom lugnpulsåderklaffen är lite trång och högerkammaren är för liten för att själv orka pumpa ut blodet till lungorna. Jag vet inte exakt vad som ska diskuteras men jag gissar att det har att göra med huruvida man tror att Frida klarar sig utan shunt eller inte.

Vi får se vad de säger. Dr B sa att det troligtvis dröjer några veckor tills hon tas upp och att vi sen skulle få ett brev med vad de har kommit fram till. Hur som helst, dr B tyckte att hjärtat såg bra ut. Ungefär som förra gången. Och vet ni vad?! Vi behöver inte komma tillbaka förrän om ett halvår!! Det låter fantastiskt bra det!

Nu kan jag vara cool och trygg igen! Ett tag i alla fall. :)

3 kommentarer:

  1. Fantastiskt att läsa detta! Vi gläds med Er, stor kram till hela familjen, hälsar Svea med familj som numera bor i Mora!

    SvaraRadera
  2. Hej sötis-Svea! Tack för kramar och stöd! Jag tycker du ska ta en sväng till Götet i vår så att jag får fota dig igen. Det var en så fin tradition!! :)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Så väldigt skönt och bra! Kram

    SvaraRadera

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!