8 januari 2012

Vikt- & hjärtkontroll

Jodå, nu behövs ni igen. Imorgon klockan 8:15 är det vägning på 334:an och klockan 8:45 är det dags för ultraljud på lilla hjärtat.

Febern och flängandet under jul och nyår tillsammans med en dos panik från oss föräldrar gjorde att Fridas matintag flera dagar var minimalt. Jag trodde att vi hade kommit över paniken och rädslan men det var visst inte hela sanningen.

Det är den kommande vägningen som gjorde att vi helt plötsligt såg allt Frida inte åt. Allt hon ratade. Vi började mäta igen, försökte ta kontroll över hennes matintag. Vi stirrade, men försökte att inte visa det, när hon åt. Vi höll andan när hon tog välling. Vi såg hur hon krympte. Vi tänkte på all vikt hon måste tappat när hon var så där sjuk. Vi kände hur lätt hon var. Vi erbjöd mat i parti och minut. Vi gjorde allt fel.

Till slut trillade poletten ner. Jag och en vän diskuterade stort och smått och jag sa "igår åt Frida bara en halv korv och 300 ml välling. På hela dagen. Det är för lite. Vi ska ju väga snart, hon måste ju gå upp i vikt!!" När jag sa det där, "vi ska ju väga snart" så kände jag att det var där allt låg. Skräcken för vågen. Allt bubblade upp igen. Det måste fortsätta uppåt. Just då kände jag mig inte alls på rätt sida.

Jag sansade mig och diskuterade med makeN. Vi tog ett djupt andetag och andades uuuut, släppte på kontrollen men började koka makaroner som vi vet att Frida gillar. Och vi började med glass till efterätt. Vi lät Frida äta i fred, före oss.

Gemenskap i all ära men Frida äter allra bäst när hon får sitta själv med en tallrik mat. Finns det för mycket att välja på plockar hon åt sig allt och äter inget. Det blir för mycket. Är det tjo och tjim är det oftare intressantare än maten.

Vi skulle egentligen ha rest ännu mera norrut och hälsat på fina vänner. På vägen hem hade vi tänkt stanna hos andra vänner, vara sociala och göra resan till målet. I stället åkte vi direkt hem och första förmiddagen hemma åkte vi ner på bvc och kontrollvägde. Det lugnade. Nu är vi så där coola igen, som vi vill vara. Eller, njae... inte förrän efter vägningen imorgon. Dååå... ska jag vara cool igen. Cool och trygg.

2 kommentarer:

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!