21 mars 2012

Fråga och svar, nr 2.

Fråga nummer två kommer från Djävulens Advokat. Eller Sofia - same, same :)
Vilken av alla besvärligheter som är och som har varit med era barn (hjärta, njure, astma, mat...) skulle du helst välja bort och vilken skulle du ha kvar om du var tvungen att välja en ;)

Skulle jag ha fått frågan för ett par veckor sedan, innan vi fick besked om att den fungerande njuren har en måttlig funktionsnedsättning, så skulle jag ha svarat att jag skulle ha kvar njurproblemet. Det har ju varit jobbiga undersökningar men det är inget som har påverkat vardagen. Inte alls. På något vis. Det har ju alla de andra tre gjort.

Men nu. När jag vet att den fungerande njuren har en måttlig funktionsnedsättning, så vet jag ju inte vad det har för betydelse i det långa loppet. Hur, när, om det kommer påverka vardagen. Därför ser min lista ut så här, där nummer ett är det jag väljer bort och nummer 4 är det jag väljer att ha kvar:

  1. Mat
  2. Hjärta
  3. Njure
  4. Astma
Motivering: 
Maten är det som allra mest har påverkat vardagen. Det har fått oss alla i familjen att må riktigt uselt på så väldigt många plan och det har hindrat oss från att leva normalt. Av alla besvärligheterna så är det den här som haft störst påverkan på Frida. Alltså mer än hjärtat och njuren. Frida har varit mer påverkad av matsituationen än vad Bella har varit av astman. Frida har verkligen mått så dåligt av allt vad kräkningarna innebär, den låga energin, sondsättandet...

Astman får vara kvar för att jag vet att det blir bättre. När barnet växer blir luftrören större, barnet blir mindre infektionskänsligt och det går att få en bra vardag trots dagliga medicineringar. När Bella var som sämst inhalerade vi henne 12 gånger per dag, med tvång och våld varje gång. Det enda positiva i den kråksången är att ju argare barnet är desto djupare andetag tar den och då går medicinen djupare ner i lungorna... Men det var ett litet helvete det med. Vi var helt slut men vi hade ändå en normal vardag.

Det här är så jag väljer just nu. Idag. Det kan mycket väl bli så att jag vill byta plats på ettan och tvåan framöver. Det beror ju på. Men just idag väljer jag så här. Och hoppas att jag inte behöver byta, för det betyder ju att hjärtat fortsätter att se bra ut. 

Jahopp. Fler frågor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!