26 mars 2012

Fråga och svar, nr 3.

Det har kommit en till fråga i Frågestunds-inlägget. Fortsätt gärna! Denna fråga är från Anna "Beskriv ert "drömbesök" när ni ska träffa läkaren för eventuell utskrivning från 334an efter påsk. Bemötande, besked, planering. Så detaljerat du kan och vill."

Åh, vilken målbildsfråga. :) Okej, här kommer mitt drömscenario:

Doktorn (ser glad och snäll ut): Hej, hej! Vad roligt att få träffa er och Frida!
Vi: Hej! Det samma.
Doktorn: Hej Frida, kom får jag titta på dig.
Frida: Ja-a.
Frida går till doktorn som lyfter upp henne och klämmer och känner. Tittar på Frida, ser Frida, pratar med Frida. Får Frida att känna sig trygg. Får Frida att känna sig normal. De busar och skrattar lite. Frida pratar glatt och sjunger en, eller ett par, sånger. Doktorn sjunger med.
Efter undersökningen går Frida och leker med leksakerna som finns i rummet. Vi får prata ostört med doktorn.
Doktorn: Kan ni berätta hur ni ser på Frida och ätandet?
Vi berättar att det går upp och ner, precis som för alla andra men att Fridas dippar kanske är lägre och hennes toppar inte fullt så höga. Men det funkar bra. Vi har en vardag som funkar. Vi säger att vi är helt säkra på att Frida aldrig kommer att sluta äta som hon gjorde när hon var 8 månader.
Doktorn hummar, ser klok ut och håller med.
Doktorn: Kan ni berätta hur ni ser på Frida och hennes mått; vikt och längd?
Vi berättar att visst tycker vi att hon är liten. Frida fick en tuff start och hon fick en tufft år från 8 månader till 20 månader. Det är klart att det måste märkas. Vi tror att hon kommer att komma ikapp till viss del men vi behöver få göra det i hennes takt. Frida behöver tilltro och lugn och ro.
Doktorn hummar, ser klok ut och håller med.
Doktorn: Finns det något som ni tror att vi kan hjälpa er med framöver?
Vi: Nej, ingenting.
Doktorn: Nej, det tror inte jag heller. Ni verkar vara sunda, kloka och kärleksfulla föräldrar. Jag är helt säker på att ni och Frida är färdiga med sondandet och det här överdrivna viktkontrollerandet. Jag tycker att ni har gjort ett strålande jobb och kämpat på allra bästa tänkbara vis för Frida. Jag ser att hon är en pigg krabat. Visserligen liten men inte på något vis onormalt liten. Hon är petite men inte underviktig. Hon är inte undernärd.
Vi: Tror du att hennes hjärna har påverkats av för lite mat under vissa perioder?
Doktorn: Nej, det tror jag absolut inte. Hjärnans utveckling sker nu och inte sen. Frida har inte varit utan näring i så långa perioder att det på något sätt har påverkat hennes framtida utveckling. Det behöver ni inte alls vara oroliga för. Jag ser på Frida att hon är alldeles normal på alla sätt och vis. Hon är lite före på vissa punkter och lite efter på andra, precis som vilken tvååring som helst.
Doktorn: Det skulle vara väldigt intressant att höra hur ni har gjort, vilka råd ni har fått från Notube och så. Har ni lust att berätta om det? Vi är alla väldigt intresserade av det och vi känner att vi behöver göra något radikalt. Den "metod" vi har just nu fungerar ju uppenbarligen inte. Vi måste lära oss att vi inte bara kan sätta sond, eller operera in en knapp, utan att ha en plan för hur och när vi ska ta bort den.
Vi: Åh, ja! Vi hjälper gärna till!
Doktorna: Toppen! Då ska jag fixa ett möte med alla läkarna och så kommer ni och berättar och de får ställa frågor. I övrigt tycker jag inte att Frida behöver komma hit mer. Ni har så mycket annat att bekymra er för och det här inte något ni ska lägga energi på. Frida är precis som vilken unge som helst när det gäller mat och vikt. Kom ihåg det.

10 kommentarer:

  1. Älska det scenariot!! En tydlig målbild är A och O när drömmar ska förverkligas, håller tummarna att den blir uppfylld (nästan helt och fullt) kram!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig målbild!! Du kanske ska maila den till doktorn innan besöket :-)
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  3. Det var det finaste jag läst i hela mitt liv.

    SvaraRadera
  4. Det är så bra! Blir rörd!
    Ja, du kanske skulle mejla det till doktorn! :)

    Kramar så det stramar

    SvaraRadera
  5. Vilken fantastisk målbild. Jag hoppas och håller tummar för att det inte dröjer länge innan ni är där!

    SvaraRadera
  6. Fina fina doktorn. Jag vill ha den doktorn.

    SvaraRadera
  7. Jag kanske printar ut det, tar med och ger det efteråt :)

    SvaraRadera
  8. Vilket fint svar! Jag hade en liten baktanke med frågan, precis som några andra och du själv skriver så kanske den doktor ni träffar kan få ta del av era funderingar på något sätt...

    På läkarutbildningen pratade vi lite om de tre F:en som patienter och anhöriga (och läkaren själv!) kan ha inför ett besök, förväntningar, förhoppningar och farhågor. Jag tänker på det rätt ofta när jag träffar mina patienter, undrar vilka F den här personen bär med sig, ibland frågar jag också. Jag tror att patient-läkarrelationen stärks och många missförstånd undviks om man talar samma språk.
    Lycka till! Anna

    SvaraRadera
  9. Anna - Du låter så klok och bra. :) Det vore väldigt bra om man kunde ha en öppen dialog och prata om F:en. Vi ska ju få en ny läkare så kanske att det är en klok en, hoppas på det.

    SvaraRadera
  10. Jag tycker att du borde publicera den här bloggen i bokform -du skriver så otroligt bra!

    SvaraRadera

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!