6 mars 2012

Njurkoll

Idag fick jag prata med Fridas njurläkare. Vi var tvungen att boka om tiden vi fått för att träffa honom och fick en ny tid först i mitten av april. Det kändes för långt dit, för lång tid i ovisshet. Jag bad att få prata med läkaren och han ringde upp mig i eftermiddags.

Fridas filtrationsvärde låg på 65 ml, det normala ska vara 80-85. Läkaren sa att det är en måttlig funktionsnedsättning och det betyder att det inte är alls akut och om jag förstod rätt så kan det ändå bli tillräckligt bra. Det beror på hur njuren växer när Frida växer. Läkaren berättade också att dialys gör man om värdet ligger under 10 och det är en väldigt låååång skala dit ner. Det kändes bra.

Vi var oroliga för att det skulle vara många kontroller och undersökningar men även på den fronten blev vi lungnade. Vid besöket i april får vi träffa läkaren och de ska kolla blodprov, urin och kreatininvärde (blodprov) men nästa besök blir först till hösten och då blir det ultraljud och gammakameraundersökning. Det har vi gjort ett par gånger förut så det känns bra.

Så då andas vi ut en pust igen. Och lunkar på.

3 kommentarer:

  1. Önskar att F och ni fick lite ledigt från sjukhusbesök. Styrkekram

    SvaraRadera
  2. Vi tänker positivt så det var ganska bra nyheter. Kram till skruttan
    ,/Challelell

    SvaraRadera
  3. Ja, lite sjukhusledigt vore skönt. Verkar inte bli så än men kanske efter nästa vecka, hoppas vi.
    Ja, jag tycker att det kändes som bra nyheter!
    Kram!

    SvaraRadera

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!