12 april 2012

Minus och plus

Uppenbarligen känner jag inte alls mitt barn. Uppenbarligen har jag ingen som helst känsla för hur hon ser ut eller hur matsituationen fungerar.

Frida hade gått ner i vikt. Inte mycket, men NER i vikt. 9,075kg var nya vikten. Förra gången var det 9,12kg. Helt fel håll. Både makeN och jag är helt chockade. Vi vägde både en och två gånger till för att verkligen kolla. Men nej, vågen stod på samma alla gångerna. Jag hade trott att den åtminstone skulle visa 9,4kg. Så bra tycker jag att det har gått.

Det var minuset.

Men vi hade ett plus också. Läkaren. Dr R.

Hej Frida, sa han, ska vi titta på varandra en stund så att du vänjer dig vid mig. Så de tittade en liten stund, tills Frida tappade intresset och hellre ville lägga pussel.

Vi pratade om Fridas hjärtfel, njurfel, medicinering, hur en dag ser ut matmässigt, om dagis och om hur Frida är.
Han sa ingenting (INGENTING) om vikten. Vi sa att vi var chockade att hon inte gått upp, för att vi tycker att det går så bra. Vad bra att ni tycker att det går bra sa han, och menade det.

Han frågade inget om Notube och ville inte skriva ut oss från 334:an än, annars var det väldigt nära den dröm jag hade. Han ville inte skriva ut oss eftersom han inte tror att varken hjärta eller njure har koll. Så är det säkert. Och vi behöver inte komma förrän i juni nästa gång. Så det är vi nöjda med.

Eftersom det inte blev någon riktig effekt av viktnedgången, dvs att läkaren inte "ältade" det eller hotade med sond, så känns det ändå som att det var ett positivt besök.

Vi fick med oss lite ny, energirik, mat - i pulverform, så det ska vi införa. Frida har just schlurpat i sig lite mastodont-milkshake. Vi har också pratat med dagis och de ska införa ett extra mellis på eftermiddagen för Frida. Lite så. Lite planer. Lite hopp.

Jag märker först efteråt hur spänd jag har varit för det här. Just nu är jag helt slut. Men jag ska på tjejgalej så det är bara att skaka av sig tröttheten :) Italiensk mat, lite vin och massa fniss brukar råda bot på det mesta.

3 kommentarer:

  1. Minus men MEST plus ändå tycker jag... läkaren verkade ju titta på helhetsbilden och lita på att det GÅR bra. Och det GÖR det ju! (om hon äter mer får hon mer energi och busar mer... och energin går åt?) Heja Frida!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, kontentan är positiv - helt klart!! :)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!