20 juni 2012

Ergo-Ego

Antropometri. Svårt ord. Men det handlar om kroppsmått. En del av ergonomi är ju att veta hur människor ser ut, förstå hur olika vi är. Förstå att en som är 152 cm inte har samma förarposition som en som är 189cm. Förstå att två stycken som är lika långa ändå kan vara helt olika dimensionerade och på så vis ändå inte använda samma förarposition. Jag har nyss blivit uppmätt och finns nu i Volvos population. En population är en grupp människor. Det kan vara en nationalitet eller en värdsdel eller en grupp barn på dagis... det kan alltså vara lite vad som helst men ändå definierat.

Anyways. Jag har blivit uppmätt och jämförd med andra i Volvo-populationen (folk som jobbar på Volvo). Kvinnor jämförs med kvinnor och män med män. Jag tänkte att ni som inte känner mig kan få veta mina mått (ja, ni andra får ju också veta men ni vet ju också hur jag ser ut) och så kan ni göra er en bild av mig. :) Jag tycker nämligen att måtten är väldigt intressanta. Man kan säga att de är motsatsen till Dolly Partons mått.

Ni får dem inte i mm utan i % av populationen. Alla mått är alltså unika och jämförs med alla andra mått. Så här blev resultatet:

1% av populationen är längre än mig.
1% av populationen har större händer än mig.
80% av populationen har bredare höfter än mig.
60% av populationen har bredare axlar än mig.
40% av populationen har större midjemått än mig.

Jag är alltså väldigt lång, har väldigt stora händer, har väääldigt smala höfter, ganska smala axlar och så lite tjockare i midjan än genomsnittet. Jag behöver se över min självbild. :)

4 kommentarer:

  1. Å du som är så fin, som helhet!!! Och glöm inte att enbart 1% av populationen har närmare till skratt, bara som exempel. Den du!! /äni

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den du Äni-Päni, var en mycket god karamell att suga på! Den tar jag till mig av och fnissar lite i smyg åt mina smaaaala höfter. :)

      Radera
  2. Anna en stolsrullning bort21 juni 2012 16:05

    Hahaha fantastiskt roligt! Man kan få väldigt knasiga bilder i huvudet av att läsa den datan. Jag måste studera mina siffror lite närmre...

    Finns ju en del brister, närheten till skratt är ju till exempel inte uppmätt. ;)

    Men för mig som är en ganska ny bekantskap kan jag bara hålla med, du sprider fniss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) fniss och tårar om vartannat :)

      Radera

Hallå där! Jag älskar kommentarer så skriv gärna en rad!